Apa kah ISO 9001:2008 ?

ISO 9001:2008 adalah satu standard yang menggariskan asas-asas utama bagi mewujudkan dan melaksanakan Sistem Pengurusan Kualiti (SPK) yang berkesan dan menepati tujuan penubuhan serta cekap dalam menghasilkan output atau perkhidmatan yang memenuhi kehendak dan pengharapan pelanggan serta pihak-pihak yang berkepentingan dan selaras dengan ketetapan peraturan dan perundangan yang berkaitan.

Skop pensijilan kami adalah PROSES PENGURUSAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN (P&P) yang merangkumi aktiviti pengajaran & pembelajaran untuk semua program akademik sepenuh masa.

Tuesday, August 13, 2013

ADUAN Versus MAKLUMBALAS

Dalam pelaksanaan ISO, walaupun terminologi ADUAN dan MAKLUMBALAS mempunyai maksud dan tujuan yang lebih kurang sama, tapi ia tidak sama .. similar but not the same !

The term ADUAN is used when we received comments or suggestions (be it +ve or -ve) through the Suggestion Box (Kotak Cadangan), e-mail, walk-in, surat layang (poison letters) etc ..

MAKLUMBALAS is used when we solicit input, comments or suggestions through Survey Forms (Borang Selidik) yang kita edarkan kepada pelanggan / pengguna utk mendapat feedback (maklumbalas) tentang sesuatu perkara, khususnya perkhidmatan yg telah kita berikan ..

Both methods can be used for the purpose of Continuous Improvements .. Yang penting perlu ada Laporan, Data Analisis, Evidence (Bukti) dan Tindakan Susulan terhadap nya (eg. Correction, Corrective Action n Preventive Action) .. wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment