Apa kah ISO 9001:2008 ?

ISO 9001:2008 adalah satu standard yang menggariskan asas-asas utama bagi mewujudkan dan melaksanakan Sistem Pengurusan Kualiti (SPK) yang berkesan dan menepati tujuan penubuhan serta cekap dalam menghasilkan output atau perkhidmatan yang memenuhi kehendak dan pengharapan pelanggan serta pihak-pihak yang berkepentingan dan selaras dengan ketetapan peraturan dan perundangan yang berkaitan.

Skop pensijilan kami adalah PROSES PENGURUSAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN (P&P) yang merangkumi aktiviti pengajaran & pembelajaran untuk semua program akademik sepenuh masa.

Tuesday, August 27, 2013

KURSUS LATIHAN LANJUTAN KLAUSA ISO 9001:2008

Alhamdulillah, pada Sabtu 24 Ogos 2013 Unit Kualiti telah berjaya mengadakan satu lagi Kursus Latihan khusus untuk Juruaudit Dalaman .. kali ini penekanan diberi kepada KLAUSA ISO 9001:2008 .. Penceramah jemputan ialah En Mohd Rafidi Mat Dahan dari SIRIM .. melibatkan 48 orang Juruaudit Dalaman KPTM Bangi .. diadakan di Bilik E6 KPTM Bangi ..





Selain fokus ke atas KLAUSA ia juga beri penekanan ke atas Proc Internal Audit n Proc PnP .. yang mana ia merupakan skop utama ISO KPTM ..

En Rafidi mengingatkan para peserta kursus supaya sentiasa refer n relate klausa kepada formula PDCA .. ia itu Plan Do Check Action .. sbg contoh >> Klausa 4 n 5 ada kaitan dgn PLAN .. Klausa 7 pula ada kaitan dgn DO .. Klausa 8.2.2 n 5.6 di bawah CHECK .. manakala Klausa 8.5.2 n 8.5.3 di bawah ACT ..



Pada asasnya kerja2 auditing ini memerlukan auditor utk memberi DESCRIPTION rather than PRESCRIPTION .. auditor bukan doctor utk memberi prescription 'ubat' .. meaning that auditor is to just describe or highlight penemuan / findings nya saja .. n bukannya memberi 'prescription' atau cara2 utk correction, corrective action (CA) or preventive action (PA) ..

Tapi kalau ada auditor yang willingly nak bagi 'prescription' brsama findings dia maka itu amat dialu2kan oleh process owner (PO) yang mendapat NCR atau OFI untuk memudahkan dia ambil tindakan suslan utk menutupi NCR/OFI berkenaan .. cuma pastikan 'tips' itu diberi secara lisan / VERBAL .. dan pihak PO pun tidak ''quote' / mencatat di mana-mana yang tindakan yang diambil itu adalah atas cadangan / saranan auditor !




Arahan2 kerja yg melibatkan polisi khususnya, yg dkluarkan melalui media electronic spt sms, email, forum fb etc hendaklah dfollow up dgn black n white spt memo / circular bertulis supaya ada reference yg sah .. arahan electronic hanya skadar utk tujuan ia CEPAT dterima utk makluman n tindakan awal oleh pihak pelaksana ..


Berkenaan auditor giving description only dan tidak bersama prescription itu pastinya akan ada yg masih nak debate .. personally, saya rasa seseorang auditee itu amat beruntung jika dia diaudit oleh auditor yang memberi BOTH description n prescription so that auditee or process owner tu tiada lah dok guessing atau mencari2 trial n error apa tindakan correction n prevention yg perlu dia buat .. auditor may x give the 'answer' on how to close the ncr or ofi, but at least bg tips pun dah sufficient utk bantu auditee dpt sedikit idea on what he needs to do nxt ..

 wallahu a'lam


No comments:

Post a Comment