Apa kah ISO 9001:2008 ?

ISO 9001:2008 adalah satu standard yang menggariskan asas-asas utama bagi mewujudkan dan melaksanakan Sistem Pengurusan Kualiti (SPK) yang berkesan dan menepati tujuan penubuhan serta cekap dalam menghasilkan output atau perkhidmatan yang memenuhi kehendak dan pengharapan pelanggan serta pihak-pihak yang berkepentingan dan selaras dengan ketetapan peraturan dan perundangan yang berkaitan.

Skop pensijilan kami adalah PROSES PENGURUSAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN (P&P) yang merangkumi aktiviti pengajaran & pembelajaran untuk semua program akademik sepenuh masa.

Saturday, February 12, 2011

Bengkel Asas Penyediaan Soalan Untuk Borang Soal Selidik Kepuasan Pelanggan

Bengkel Asas Penyediaan Soalan untuk Borang Soal Selidik Kepuasan Pelanggan telah dilaksanakan pada Sabtu 12 Feb 2011 di DBK 0.2 KPTM Bangi.

Seramai 40 orang peserta telah terlibat dengan bengkel ini. Mereka adalah terdiri daripada JK Pelaksana ISO, Process Owners & beberapa orang kerani yang mewakili jabatan/unit masing-masing.

Soalan-soalan yang dibentuk adalah berdasarkan beberapa aspek kualiti yang memfokuskan kepada layanan kaunter (counter service), kesegeraan (promptness), kecekapan (efficiency), penampilan kawasan (presentation of area), tahap perkhidmatan (standard of services), kemesraan/kecaknaan kakitangan (friendliness of staff) dsbnya.

Ahli bengkel telah bersetuju untuk mewujudkan dua bentuk borang : ADUAN PELANGGAN (secara berterusan) & SOAL SELIDIK (secara berkala & selepas setiap aktiviti rasmi kolej).

Borang soal selidik juga dibuat dalam dua bentuk : AM yang merangkumi kesemua jabatan/unit & yang KHUSUS untuk setiap jabatan/unit.

Bengkel juga bersetuju untuk meletakkan Borang Aduan & Soal Selidik ini di blog & laman web rasmi kolej supaya mudah dicapai oleh pihak pelanggan.

Terima kasih daun keladi diucapkan kepada Unit Kualiti di bawah pimpinan Sdr Hamidi dan kepada para penceramah pakar dalaman kita yang terdiri daripada Pn Nurisyal (Customer Service) & Pn Marina Murni (Questionnaire Design) yang tidak kedekut berkongsi tips yang berguna dalam menyediakan soalan-soalan yang baik & relevan untuk Borang Aduan & Soal Selidik. Jazakallah ...

Bengkel dirasmikan oleh Tuan Pengarah KPTM Bangi, En Abd Azmi Abd Aziz.

No comments:

Post a Comment