Apa kah ISO 9001:2008 ?

ISO 9001:2008 adalah satu standard yang menggariskan asas-asas utama bagi mewujudkan dan melaksanakan Sistem Pengurusan Kualiti (SPK) yang berkesan dan menepati tujuan penubuhan serta cekap dalam menghasilkan output atau perkhidmatan yang memenuhi kehendak dan pengharapan pelanggan serta pihak-pihak yang berkepentingan dan selaras dengan ketetapan peraturan dan perundangan yang berkaitan.

Skop pensijilan kami adalah PROSES PENGURUSAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN (P&P) yang merangkumi aktiviti pengajaran & pembelajaran untuk semua program akademik sepenuh masa.

Monday, November 15, 2010

STAGE 2 AUDIT sudah selesai ... ISO milik kita !

TAKBIR - Allahu Akbar ! Alhamdulillah segala kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Allah swt kerana dengan bantuan, keizinan & limpah inayah Nya, maka kami akhirnya dapat melepasi Audit Pensijilan ISO Stage 2 oleh SIRIM.

Berikut adalah sedikit laporan dalam bentuk photo jurnal tentang aktiviti-aktiviti yang berlangsung sepanjang Audit Stage 2 dijalankan selama 3 hari pada 10-12 Nov 2010 di KPTM Bangi.

Entrance Meeting: Pengarah KPTM Bangi (Tn Hj Ghozali Lamijan) memberi taklimat & welcome speech kepada Auditors SIRIM - En Fadzil Ishak, Dr Montaj Mustakim & Pn Azlina Abdul Aziz.

Kami diajukan pelbagai soalan dari kiri dan kanan & diminta bukti-bukti sebagai back-up oleh ketiga-tiga Auditors SIRIM. Pendek kata "sampai masak" lah kami di tanya itu & ini ... Nasib baik Pn Zuhrah (Pegawai Dokumen /PD) dan Sdr Hamidi kita cekap untuk mencapai segala evidence yang ada dalam fail-fail yang memang dah tersusun rapi dalam kabinet ...

Pn Nurisyal (Ketua Audit Dalam /KAD), paling banyak membantu dengan penjelasan yang beliau beri terutama dari aspek kerja Audit Dalaman yang telah kita laksanakan sebelum MKSP baru-baru ini.

Setelah selesai menyemak dokumen & bersoal-jawab dengan WP, KAD & PD di Bilik Dokumen, para Auditors telah berpecah kepada 2 kumpulan untuk melawat setiap lokasi Jabatan & Unit di mana Process Owners berada.

Dr Montaj mengetuai kumpulan yang fokus kepada prosedur P&P (Pembangunan Program Baru, Class Attendance, Peperiksaan, Bilik Kebal, IT Labs, Exam Halls & yang sama waktu dengan nya)

En Fadzil pula mengetuai kumpulan yang fokus kepada aktiviti Perolehan, Latihan Staf, HEP, UKR & Perpustakaan. Beliau juga banyak kali mengingatkan supaya Customer Satisfaction Survey mestilah dilaksanakan oleh setiap Jabatan, terutamanya yang dealing dengan pelanggan secara langsung. Dan survey ini hendaklah diikuti pula dengan analisis.

Exit Meeting on 3rd day: Lead Auditor SIRIM (En Fadzil) membentang laporan daripada penemuan Audit Stage 2.

KPTM Bangi diberi 5 NCR Minor & 7 OFI (oportunities for improvements). Kesemua NCR mesti ditutup dalam jangkamasa 2 bulan daripada tarikh Audit Stage 2, manakala OFI pula dalam jangkamasa 1 tahun, yakni sebelum Surveillance Audit tahun hadapan.

Majlis diakhiri dengan sesi menandatangani dokumen pengesahan yang KPTM Bangi telah disyorkan oleh SIRIM untuk mendapat pensijilan ISO setelah berjaya menutup 5 NCR minor dalam tempoh yang diberikan itu.

Pasukan ISO KPTM Bangi sempat bergambar kenangan bersama2 dengan Auditor SIRIM (En Fadzil & Pn Azlina) pada hari ketiga Stage 2 Audit ... caiyok !

The next bigger challenge is TO MAINTAIN the certification & to deliver as what we have promised in our documentations ! KPTM Hebat !


No comments:

Post a Comment