- Ketidakpatuhan dlm perkhidmatan P&P
- Perolehan produk/khidmat pembekal/kontraktor yg tidak menepati spesifikasi
- Kualiti Objektif yg tidak mencapai sasaran 3 kali berturut2
- Penerimaan aduan pelanggan 3 kali berturut2
- Sebarang perkara yg tidak mematuhi prosedur
Contoh2 ketidakpatuhan P&P :
- berlaku masalah disiplin berat yg dkenalpasti oleh pegawai yg dberi kuasa
- meniru semasa peperiksaan
- ketidakhadiran ke kuliah/tutorial > 20%
- pensyarah tidak hadir kuliah tanpa notis
- pensyarah tidak laksanakan P&P mengikut pelan yg dsediakan
- dewan kuliah tidak dpt dgunakan
- peralatan bilik kuliah/makmal tidak dpt dgunakan
- masalah sama yg berulang > 3 kali yg kritikal & menjejaskan KUALITI P&P
Isu lain yg berkaitan rapat dgn Kawalan Ketidakpatuhan ialah dari segi MEKANISMA atau cara kita 'control / monitor' supaya ketidakpatuhan ini tidak berulang atau berlaku lagi.
Sbg contoh:
a) Utk perolehan menepati spesifikasi - maka dilaksanakan Audit Dalaman dr masa ke masa (sbg pemantauan), spesifikasi diberi dgn jelas kpd pihak pembekal, penilaian pembekal dbuat secara berkala dsbnya.
b) Utk kehadiran pelajar ke kuliah > 80% - maka pensyarah ambil kedatangan 'on daily basis', keluarkan surat peringatan/amaran bila mencapai 7% & 14% ketidakhadiran. Cuba nasihat & 'selamatkan' pelajar sebelum terlewat etc
c) Utk dewan kuliah & peralatan nya dapat dgunakan - maka pihak berwajib kena adakan jadual senggaraan secara berkala, aduan senggaraan di ambil tindakan segera, lapor & bincang dlm MKSP dsb nya ..
Wallahu a'lam.
No comments:
Post a Comment