Apa kah ISO 9001:2008 ?

ISO 9001:2008 adalah satu standard yang menggariskan asas-asas utama bagi mewujudkan dan melaksanakan Sistem Pengurusan Kualiti (SPK) yang berkesan dan menepati tujuan penubuhan serta cekap dalam menghasilkan output atau perkhidmatan yang memenuhi kehendak dan pengharapan pelanggan serta pihak-pihak yang berkepentingan dan selaras dengan ketetapan peraturan dan perundangan yang berkaitan.

Skop pensijilan kami adalah PROSES PENGURUSAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN (P&P) yang merangkumi aktiviti pengajaran & pembelajaran untuk semua program akademik sepenuh masa.

Sunday, October 3, 2010

AUDIT DALAM 30/9 & 1/10

Kerja-kerja Audit Dalam kali ini melibatkan 20 orang Juruaudit Dalaman yang mengaudit 34 Prosedur ISO KPTM Bangi. Alhamdulillah pada 30/9 & 1/10 kerja2 Audit Dalam ini telah dapat dijalankan dengan baik tanpa berlaku perkara2 yang tidak diingini. Kerjasama & komitmen daripada kedua-dua pihak Auditors & Auditee (Process Owners) amatlah menyerlah dan sangat commendable.

Perlu diingatkan bahawa majoriti (98%) Auditors yang dilantik adalah kali pertama membuat tugasan auditing seperti ini. Terima kasih & syabas diucapkan kepada semua yang terlibat dalam pengauditan ini - khususnya kepada para champions seperti Pn Nurisyal, Pn Hjh Zuraidah, Pn Nur Zuhrah & Pn Nurul yang menjadi tonggak utama dalam memastikan tugasan ini berlangsung dengan lancar.

Walaubagaimanapun saya dimaklumkan masih ada beberapa prosedur yang tidak sempat complete dan memerlukan extension sehingga Isnin 4/10/10. Mengikut En Latif (Konsultan), ini kadang-kadang berlaku kerana Senarai Semak yang disediakan pada peringkat awal itu berkemungkinan tidak menyeluruh untuk menyemak samada proses dalam sesuatu prosedur itu adalah sempurna atau tidak.

Para Auditors diingatkan untuk menyerahkan laporan-laporan berikut kepada Pn Nurisyal di Bilik Gerakan Unit Kualiti selewat-lewatnya sebelum punch-out pada Isnin 4/10/10.

1. Senarai Semak (hardcopy dan softcopy)
2. Bukti Audit (salinan bukti - fotostat / gambar)
3. Borang Ketidakpatuhan (hardcopy dan softcopy) - if any
4. Borang Pemerhatian (hardcopy dan softcopy)

Beliau akan compile laporan-laporan ini sebelum menyerahkan kepada WP pada 5/10/10 untuk tujuan dibawa bincang dalam Pra-MKSP pada 6/10/10 & MKSP (Mesyuarat Kajian Semula Pengurusan) pada 14/10/10.

WP juga telah diminta untuk menyediakan Progress Report kepada pihak Jaminan Kualiti HQ (En Mohd Sahidi) selewat-lewatnya 5/10/10.

Oleh yang demikian, kerjasama dari semua pihak amatlah diperlukan.


No comments:

Post a Comment